تفاوت موتور دیزل و بنزین

تفاوت موتور دیزل و بنزین
مقایسه موتور دیزل (گازوئیل) و بنزین
هر آنچه درباره موتور بنزین و دیزل(گازوئیل)
کدام قدرت بیشتری دارن دیزل یا بنزینی؟

چرا موتورهای دیزلی قوی تر از بنزینی هستند؟

از آنجایی که موتورهای دیزلی برای مقاومت در برابر تراکم بالاتر ساخته شده اند، نسبت به موتورهای بنزینی قابل اعتمادتر بوده و عمر طولانی تری دارند. سوخت دیزل غلیظ تر از بنزین است و به این ترتیب، قدرت و مسافت پیموده شده بیشتری را در هر گالن فراهم می کند.

 

قدرت موتور بنزین بیشتر از گازوئیل است؟

موتورهای دیزلی دارای گشتاور بالا، اما اسب بخار نسبتا کم هستند، در حالی که موتورهای بنزینی دارای اسب بخار بیشتر و گشتاور کمتری هستند. موتور هایی که با بنزین کار می کنند در کل نرم تر هستند .

چرا موتورهای دیزلی قدرت کمتری دارند؟

موتورهای دیزلی، به دلیل وزن و نسبت تراکم، تمایل دارند حداکثر محدوده دور در دقیقه کمتری نسبت به موتورهای بنزینی داشته باشند این امر باعث می شود موتورهای دیزلی به جای اسب بخار بالا، گشتاور بالایی داشته باشند و این امر باعث می شود خودروهای دیزلی از نظر شتاب کند شوند.

 

چرا موتورهای دیزلی اینقدر قدرتمند هستند؟

به منظور احتراق سوخت، موتورهای دیزل از فشرده سازی هوا استفاده می کنند و با سرعت تراکم سریع تر، سوخت سریعتر می سوزد و در نتیجه به سطوح گشتاور می افزاید. ضربات طولانی‌تر موتور دیزل باعث می‌شود پیستون به مسافت بیشتری حرکت کند و در نتیجه نیرو یا فشار بیشتری ایجاد شود.

 

مضرات دیزل چیست؟

معایب موتور های دیزل

 

 سرویس  و نگهداری گران تری  دارد، اگرچه نیازی به انجام آن به دفعات ندارید. موتور های دیزلی NO2 بسیار بیشتری تولید می کنند. موتورهای دیزلی می توانند کمی پر سر و صداتر باشند.

 

مشکل اصلی موتور دیزل چیست؟

گرمای بیش از حد شاید بزرگترین مشکل مهم موتورهای دیزلی باشد. گرمای بیش از حد اغلب زمانی ظاهر می شود که موتور را به شدت فشار می دهید. همچنین می تواند در مسائل دیگری مانند شکستن یا اعوجاج سرسیلندرها و آسیب به یاتاقان ها و میل لنگ ایجاد شود.

 

کدام موتور کارآمدتر است؟

سوخت دیزل بیشتر از بنزین است، بنابراین سوخت کمتری برای تولید همان مقدار نیرو مورد نیاز است. ثانیاً، بنزین به طور کامل احتراق نمی‌شود و از این رو سوخت کمی هدر می‌رود. به همین دلیل است که موتورهای دیزلی کارآمدتر از موتورهای بنزینی هستند.

موتور بنزینی یا دیزلی کدام بهتر است؟

موتورهای دیزلی معمولاً نسبت به موتورهای بنزینی، حتی موتورهای با نسبت تراکم بسیار بالا، مصرف سوخت بسیار بیشتری دارند. سوخت دیزل نسبت به بنزین انرژی بیشتری دارد، یعنی انرژی بیشتری در هر گالن دارد

 

تفاوت عمده بین موتورهای بنزینی و دیزلی چیست؟

تفاوت عمده این دو در نحوه ایجاد انرژی است. در موتورهای دیزل، هوا قبل از تزریق سوخت فشرده می شود. در موتورهای بنزینی، گاز و هوا مخلوط شده و سپس فشرده و مشتعل می شوند.

 

هشت تفاوت موتور دیزلی و بنزینی کدام است؟

:

1-تفاوت در فشرده سازی

در موتورهای بنزینی میزان متراکم‌سازی مخلوط بنزین و هوا کمتر از موتورهای دیزلی است و علت این امر هم وجود شمع در موتورهای بنزینی است. در حقیقت با میزان کمی از فشرده‌سازی و ایجاد یک جرقه به‌راحتی انفجار صورت می‌گیرد اما در موتورهای دیزلی این میزان حدود ۱۵ الی ۲۵ برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است، برای همین دیگر نیاز به سیستم جرقه‌زنی وجود ندارد.

2- راندمان حرارتی

تفاوت موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی را از نظر راندمان حرارتی نیز می‌توان بررسی کرد، به دلیل همان تفاوت اول که در بالا اشاره کردیم، راندمان حرارتی موتورهای دیزلی بسیار بیشتر از موتورهای بنزینی است، اگر تفاوت بازده موتور دیزل و بنزینی را بخواهیم با عدد و رقم مشخص کنیم تقریباً یک موتور دیزلی ۱۴ درصد بیشتر از موتورهای بنزینی گرما تولید می‌کند. میزان تولید حرارت یک موتور بنزینی حدوداً ۲۵ درصد و میزان حرارت تولید شده توسط یک موتور دیزلی حدوداً ۳۹ درصد است.

.

3-وزن

همانطور که گفتیم یک موتور دیزل ۱۵ الی ۲۵ برابر بیشتر مرحله فشرده سازی را انجام می‌دهد برای اینکه سیلندر و سایر تجهیزات موتور دیزل دچار آسیب نشود باید از آلیاژهای قوی‌تر و ضخیم‌تری استفاده کنند که همین موضوع باعث بالا رفتن وزن موتور دیزلی می‌شود درحالی که موتورهای بزنینی سبک‌تر هستند

4-نحوه استارت(روشن شدن)

به دلیل وجود شمع و ضریب تراکم کمتر در موتورهای بنزینی، این موتورها راحت‌تر از نوع دیزلی استارت می‌خورند، تراکم بالا در موتورهای دیزلی علت دیرتر استارت خوردن آن‌ها است برای همین برخی مواقع شاهد سخت روشن شدن موتورهای دیزلی هستیم.

5- ایمنی

موتور دیزل به دلیل استفاده از سوخت دیزل مثل گازوئیل دارای بخارهای کمتری است و این بخارها نسبت به بنزین که بسیار شعله‌ور است کمتر چنین حالتی دارند همچنین سوخت دیزل نسبت به بنزین کمتر فرار است. همه این موارد باعث می‌شود که موتورهای دیزلی ایمنی بیشتری داشته باشند.

6-سرعت

موتور های دیزل همیشه سرعت کمتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. در حقیقت موتورهای دیزلی برای کارهای سنگین و آهسته و موتورهای بنزینی برای کارهای سبک و سریع مناسب‌تر هستند. بهتر.

7-آلایندگی

علت آلایندگی بیشتر موتور دیزل نوع سوخت آن است، این موتور دوده‌های نسوخته‌ای تولید می‌کند که برای سلامتی ضرر دارند. بوی سوخت گازوئیل نیز بدتر از بنزین است

8- صدا

 به دلیل همان فشرده‌سازی و انفجار در موتورهای دیزلی که دمایی تا حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌کند سروصدای این موتورها از نوع بنزینی بیشتر است..

موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی؟

در بالا ضمن مقایسه و بررسی تفاوت موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی، به‌گونه‌ای به بررسی مزایا و معایب هر دستگاه نیز پرداختیم، ازروی همین مزایا و معایب می‌توانیم بفهمیم کدام موتور برای کار مناسب‌تر است، بنابراین در یک قضاوت کلی نمی‌توان گفت موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی و بهتر بودن یک دستگاه به شرایط کاری شما بازمی‌گردد. به‌عنوان‌مثال راندمان کاری موتورهای دیزلی در هوای سرد کمتر است، بنابراین اگر در مناطق کوهستانی و سردسیر بخواهید از این موتورها استفاده کنید، طبیعتاً گزینه بهتر برای شما موتورهای بنزینی است؛ بااین‌حال قدرت موتورهای دیزلی بیشتر است و اگر شما بخواهید در جایی از موتور استفاده کنید که نیاز به نیروی بیشتری است و می‌خواهید به‌صورت مداوم از دستگاه استفاده کنید، گزینه اول و بهتر قطعاً موتورهای دیزلی است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد