تفاوت موتور برق اینورتر با موتور برق معمولی چیست؟

تفاوت موتور برق اینورتر با موتور برق معمولی چیست؟
اینورتر چیست ؟
کاربرد موتور برق بی صدا یا اینورتر
انواع موتور برق اینورتری
مزایای مولد برق اینورتری
نحوه کارکرد موتور برق بی صدا چگونه است؟
تفاوت موتور برق معمولی و اینورتری در نوع دینام
موتور برق اینورتری یا اینکه معمولی ؟ کدام یک ؟

اینورتر چیست؟

اینورتر از نظر لغتی به معنای مبدل می‌باشد. یک دستگاه الکترونیکی که وظیفه‌ی آن تبدیل جریان مستقیم DC به جریان قابل استفاده AC می‌باشد. از دیگر وظایف آن تنظیم دور موتور نسبت به میزان نیروی مورد نیاز است. 

اگر دستگاه اینورتر وجود نداشت، تنوع ماشین‌های برقی به گستردگی امروز نبود و یا خیلی از تجهیزات دارای اینورتر ساخته نمی‌شدند.

کاربرد موتور برق بی صدا یا اینورتر

در ادامه برخی از موارد کاربرد موتور برق بی صدا یا اینورتر پرداخته‌ایم:

1) مراکزی که دارای دستگاه‌های حساس می‌باشند.

خروجی خالص موتورهای برق اینورتر موجب شده است که از آنها در مراکزی مانند آزمایشگاه‌ها و استودیوهای ضبط که دستگاه‌های الکترونیکی حساسی دارند، بسیار مورد استفاده قرار بگیرند.

2) کمپینگ

خصوصیاتی مانند کم صدا بودن، کم حجم و سبک بودن و همچنین مصرف پایین سوخت باعث شده است که برای استفاده در مواردی کمپینگ مورد استقبال قرار بگیرند.

3) مصارف خانگی

کم صدا بودن این موتور برق‌ها موجب شده است تا در مصارف خانگی مانند ویلاها و ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

4) مراکز امنیتی

در مراکز امنیتی مانند دیتا سنترها و سرورها کارایی دارند.

5) مصارف اضطراری

در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، کارگاه‌ها و همچنین جهت امداد و نجات در تامین برق مورد نیاز کاربرد دارند.

انواع موتور برق اینورتری

قطعا قبل از خرید مولد برق اینورتری باید با مدل ها و کاربردشان آشنایی پیدا کنید. اگر بخواهیم آن ها را از نظر ساز دسته بندی کنیم می توانیم به سه دسته سایز بزرگ، سایز متوسط و سایز کوچک تقسیم کرد.

موتور اینورتری سایز بزرگ

این نوع از ژنراتورها معمولا با وزن بالا ساخته می شوند و به همین دلیل دارای چرخ برای جا به جایی می باشند. توانی که این موتورها تولید می کنند معمولا ۵۰۰۰ وات به بالا بوده و با برق ۲۲۰ ولتی کار می کنند و برای مصرف خانگی بسیار مناسب بوده و از طریق سویچ انتقال می توان آن را به وسایل خانه متصل کرد.

موتور اینورتری سایز متوسط

این نوع از مولد برق مانند سایزشان دارای یک وزن متوسط بوده و توان تولیدی آنها بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ وات می باشد. در این مدل وسایل را باید به صورت مستقیم به دستگاه متصل کرد.

موتور اینورتری کوچک

این نوع از مولدهای برق مناسب بیرون از خانه و تفریحات می باشد که از آن برای وسایل الکتریکی مانند شارژر یا روشنایی استفاده می شود. این مدل توان ۲۰۰۰ وات را تولید می کند و حمل و نقل آن هم راحت می باشد.

موتور برق اینورتری

حدود ۲۰۰ سال از اختراع اولین موتور برق می گذرد و در این سال ها شاهد پیشرفت های زیادی از آنها بودیم. موتور برق اینورتر آخرین مدل از این ابزار پرکاربرد می باشد. ژنراتور‌‌های اینورتری شامل یک موتور بوده که باتوجه بار آن سرعت آن نیز متفاوت می باشد. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت می باشد که ابتدا خروجی جریان را به جریان مستقیم و سپس به جریان متناوب یا AC تبدیل می‌کند که ولتاژ و فرکانس آن پایدار بوده و برای استفاده وسایل الکتریکی که به جریان برق حساس هستند مناسب می باشد.

مزایای مولد برق اینورتری

یکپارچه ساخته شدن این نوع موتور برق‌ها باعث ایجاد مزایایی در آن در مقایسه با موتور برق‌های معمولی شده است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

1) کاهش مصرف سوخت

دور موتور در موتور برق‌های معمولی ثابت (۳۶۰۰ دور در دقیقه)، می‌باشد. این در حالی است که موتور برق‌های اینورتر قادر به تغییر دور موتور برای تولید انرژی مورد نیاز هستند و می‌توانند آن را با افزایش و یا کاهش میزان بار مصرفی تغییر دهند و سرعت آن را کاهش دهند. به این ترتیب با تنظیم خودکار دور موتور، مصرف سوخت به طور بهینه‌تری صورت می‌گیرد. میزان سوخت مصرفی اینورتر یک کیلو وات، به اندازه یک لیتر بنزین برای هر 4 ساعت می‌باشد.

2) پایین بودن صدای موتور برق اینورتر

طراحی این نوع موتور برق‌ها به گونه ای است که با به کارگیری فناوری کاهش صدا و همچنین استفاده از صدا خفه کن‌های ویژه، کم ترین میزان صدا را تولید کنند. سطح نویز اکثر این نوع موتور برق‌ها 73 دسیبل می‌باشد و با افزایش دور موتور، صدای آن نیز افزایش می‌یابد. ژنراتورهای بزرگتر صدای تولید شده بلندتری دارند.

موتور برق‌های اینورتر برای تولید میزان برق بیشتر، دور موتور را افزایش می‌دهند که در نتیجه صدای تولید شده در آن افزایش می‌یابد و در مواردی که نیاز به انرژی برق کمتری باشد، میزان مصرف سوخت و همچنین میزان دور موتور پایین آمده و سر و صدای کم تری تولید می‌شود. این ویژگی اینورترها موجب شده است تا در مصارفی مانند محیط‌های بسته و یا اداری مناسب باشند.

3) امکان نگهداری آسان

ژنراتورهای دارای اینورتر نه تنها روغن کمتری مصرف می‌کنند، بلکه نیاز به تعویض منظم کاربراتور، خطوط سوخت و یا واشر ندارند و این مورد باعث شده است تا نگهداری از آنها در مقایسه با سایر انواع موتور برق‌ها آسان‌تر باشد.

4) تولید جریان برق پایدار

یکی از ویژگی‌های ایده آل موتور برق‌های اینورتر دار، تولید جریان برق پایدار، یعنی جریان برقی که نوسان ندارد، می‌باشد. استفاده از این نوع موتور برق برای برخی از وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ و تجهیزات استریو که به نوسانات برق حساس هستند و امکان آسیب دیدن آنها بر اثر نوسانات برق وجود دارد، بسیار مناسب است.

5) طراحی بدنه یکپارچه

طراحی یکپارچه بدنه موتور برق، امنیت بیشتری را برای قطعات تشکیل دهنده آن فراهم کرده است که یکی از مزایای اینورتر در مقایسه با ژنراتورهای سنتی با قاب باز به شمار می آید. از دیگر مزایای این مدل طراحی بدنه سبک و کوچک بودن آن می‌باشد که امکان حمل آسان آن را با گرفتن دستگیره ای که در بدنه تعبیه شده است، فراهم می‌کند.

6) بالا بودن طول عمر موتور

نحوه کارکرد اینورتر به گونه ای است که میزان فعالیت و سرعت موتور را متناسب با انرژی برق مورد نیاز، کم یا زیاد می‌کند و این امر باعث افزایش طول عمر موتور اینتورتر در مقایسه با سایر انواع آن، می‌شود.

7) بالا بودن کیفیت خروجی الکتریکی

با جفت کردن دو ژنراتور اینورتر به جای یک ژنراتور بزرگ، می‌توانید همان توان خروجی را با بازده دو برابر دریافت کنید.

نحوه کارکرد موتور برق بی صدا چگونه است؟

فناوری اینورتر با به کارگیری یک ریزپردازنده که وظیفه کنترل فرآیند تبدیل برق و همچنین کنترل سرعت دور موتور را بر عهده دارد. در ادامه نحوه کار این دستگاه را شرح می‌دهیم:

1) در مرحله اول، دینام ژنراتور که وظیفه تولید برق و جریان الکتریکی را برعهده دارد، برق متناوب چند فاز با ولتاژ بالایی را تولید می‌کند.

2) در این مرحله تبدیل برق AC به برق DC صورت می‌گیرد.

3) سپس اینورتر تبدیل برق DC به AC را انجام می‌دهد.

4) اینورتر جهت بالا رفتن کیفیت برق خروجی، آن را صاف و تمیز می‌کند.

تفاوت موتور برق معمولی و اینورتری در نوع دینام

سیم پیچ موتور برق معمولی

دینام های موتور برق معمولی طوری طراحی شده اند که با توجه به قدرت خروجی مورد نیاز  و موتور مورد استفاده و خروجی حدوداً ۲۲۰ ولت، باید از سیم پیچ به مقدار کافی و تعداد قطب های لازم با توجه به دور ثابت موتور برخوردار باشند تا آمپر مورد نیاز را در دور مشخص تولید و گرمای حاصل از تولید برق را تحمل کنند. چنانچه سیم پیچ مورد نظر از مقدار کافی کمتر باشد موجب گرم شدن زیاد سیم پیچ و در نتیجه سوختن دینام می شود.

تفاوت کنترل ولتاژ در سیم پیچ های معمولی

این سیم پیچ ها برای کنترل برق از 2 سیستم کنترل ولتاژ استفاده می کنند. 1 سیستم براش لس  2. سیستم AVR کنترل ولتاژ اتوماتیک

کنترل ولتاژ خروجی سیستم براش لس

مدل قدیمی تر براش لس( بدون بروس ) که منظور بدون زغال و بالشتک میباشد، و برق مناسبی تولید نمی کنند و با نوسان دور موتور علاوه بر فرکانس، ولتاژ نیز تغییر می کند. که برای برای مصارف امروزی پیشنهاد نمی شود.

کنترل ولتاژ توسط سیستم اتوماتیک

سیستم اتوماتیک کنترل ولتاژ یا همان به اصطلاح AVR به این صورت می باشد، که توسط یک ولتاژ اولیه مقدار مغناطیس تولید شده در هسته را کنترل می کند تا ولتاز خروجی از پوسته ثابت و حدود 220 ولت باشد. در این سیستم که امروزه اکثر موتور برق ها به آن مجهز هستند با تغییر دور موتور ولتاژ تغییر زیادی نمی کند. سیستم اتوماتیک کنترل ولتاژ بطور دائم از ولتاژ خروجی نمونه برداری می کند تا ولتاژ دی سی هسته را برای تولید مغناطیس لازم جهت تولید ولتاژ لازم در پوسته تنظیم کند. و هر لحظه که دور موتور بالا یا پایین میشود این سیستم خیلی سریع ولتاژ خروجی را تنظیم می کند تا کمترین نوسان را در ولتاژ شاهد باشیم.

سیم پیچ موتور برق اینورتری

سیم پیچ موتور برق اینورتری برای تولید برق علاوه بر سیم پیچ نیاز به تبدیل کننده برق که اینورتر نامیده میشود نیز دارد. در این مدل سیم پیچ، برق خروجی که شامل فرکانس و ولتاژ ثابت می باشد، توسط قسمت دیجیتال که اینورتر نام دارد تنظیم میشود. از این رو نوع سیم پیچ با توجه به دور موتور به صورت مستقیم طراحی نمی شود و با توجه به نوع اینورتر و مقدار آمپر خروجی طراحی می شود. معمولا سیم پیچ اینورتر بجای تولید برق با آمپر بالا، برق با ولتاژ بالا تولید میکند.

چون برق با ولتاژ بالا بجای آمپر بالا تولید حرارت کمتری دارد در نتیجه نیاز به سیم پیچ کمتری نسبت به هم توان آن در موتور برق معمولی دارد. 

در مجموع برق تولید شده با ولتاژ بالا در نهایت توست اینورتور به فرکانس ۵۰ هرتز ثابت و ۲۲۰ ولت تبدیل میشود. و قسمت اینورتر در زمان تبدیل تولید حرارت خواهد کرد که باید دمای آن کنترل شود.

تفاوت موتور برق معمولی و اینورتری در کنترل ولتاژ

در موتور برق های معمولی توسط سیستم AVR ولی در موتور برق های اینورتری توسط قسمت دیجیتال اینورتر تنظیم می شود.

تفاوت موتور برق معمولی و اینورتری در مقدار مصرف سوخت

مصرف سوخت در مدل های اینورتری که سیستم اقتصادی روی آنها نصب هست کمتر میباشد. سیستم ECO در موتور برق اینورتری دور موتور را با مقدار نیاز برق خروجی تغییر می دهد. و چنانچه برق مورد نیاز کمتر از حداکثر برق تولید موتور برق باشد، دور موتور را به اندازه نیاز پایین خواهد آورد تا مصرف سوخت کم شود.

تفاوت موتور برق معمولی و اینورتری در وزن

وزن موتور برق های اینورتری چون از مقدار سیم پیچ کمتری استفاده میکند ۳۰ تا ۵۰ درصد سبکتر از مدل های موتور برق های معمولی می باشند.

قدرت استارت بهتر

در موتور برق های معمولی نمی توان دور موتور را برای تولید قدرت بیشتر موتور بالا برد چون فرکانس تولیدی بالا می رود و برای دستگاهای که با آن روشن میکنید مناسب نخواهد بود. ولی در موتور برق های اینورتری چون فرکانس ارتباط مستقیم با دور موتور ندارد و مقدار فرکانس و ولتاژ توسط سیستم دیجیتال در قسمت انتهایی که همان اینورتر می باشد تنظیم و تولید میشود، میتوان دور موتور را برای تولید قدرت بیشتر موتور بالا برد بدون اینکه فرکانس یا ولتاژ خروجی تغییر کند. البته در نظر داشته باشید که در موتور برق های معمولی از دور ۳۰۰۰ در دقیقه استفاده می شود. در صورتی که این موتور ها قابلیت تولید قدرت بیشتر در دور های بالاتر تا ۴۲۰۰ دور را دارند. و در آخر قدرت استارت اولیه دیگر تفاوت موتور برق معمولی و اینورتری می باشد.

موتور برق اینورتری یا اینکه معمولی ؟ کدام یک ؟

بهتر است بدانید که یکی از مهم ترین تفاوت های میان این دو نوع ژنراتور برق، نوع جریان آن ها است که در موتور برق معمولی به صورت مستقیم جریان به صورت AC تولید خواهد شد. از طرفی در موتور اینورتری ابتدا جریان DC تولید می شود و سپس به جریان AC تبدیل خاهد شد. علت این نوع عملکرد این می باشد که در این صورت یک نوسان بهتر تهیه می شود و به ابزار برقی حساس ضرری نمی رسد.

البته تفاوتی دیگر بین این دو نوع دستگاه در مصرف سوخت و میزان صدای تهیه شده و همچنین قدرت توان خروجی آنها است. در صورتی که بخواهیم در یک حالت کلی بگوییم در صورتی که می خواهید مولد برق شما یک زمان طولانی با توان بالا کار کند پس مولد معمولی انتخاب بهتری می باشد. اما در صورتی که شدت صدای تولید شده پایین و مصرف سوخت کمتر برایتان حائز اهمیت است بنابراین باید خرید موتور برق اینورتری را انتخاب کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد