مزایا و معایب موتور اینورتر

مزایا و معایب موتور اینورتر
عملکرد موتور اینورتر
موتور برق سایلنت چگونه ساخته می‌شود؟
کاربرد کانوپی چیست؟
نحوه انتخاب صحیح موتور برق سایلنت
ویژگی های مهم و ضروری موتور برق اینورتر
طرز کار با موتور برق اینورتر

عملکرد موتور اینورتر

اینورترها طراحی و تولید میشوند تا کمک کنند سرعت موتورها در حین کار تغییر نکند و جریان هجومی در هنگام راه اندازی موتور برای اولین بار کاهش یابد. برای انجام این کار، درایو  برق AC ورودی 50 هرتز را می گیرد و آن را به یک ولتاژ DC اصلاح می کند. سپس این ولتاژ DC توسط ترانزیستورهای قدرت در فرکانس‌های بسیار بالا «خرد» می‌شود تا موج سینوسی که به موتور ارسال می‌شود شبیه‌سازی شود. با تبدیل برق ورودی به DC و سپس تبدیل مجدد آن به AC، درایو می تواند ولتاژ خروجی و فرکانس خروجی خود را تغییر دهد و در نتیجه سرعت موتور را تغییر دهد. همه چیز عالی به نظر می رسد، درست است؟ فرکانس و ولتاژ خروجی به موتور را کنترل می کنیم، بنابراین سرعت آن را کنترل می کنیم.

موتور برق سایلنت چگونه ساخته می‌شود؟

این نوع ژنراتور ها درون محفظه‌ای عایق صدا Soundproof قرار دارد که میزان سروصدای آن را کم می‌کند. به این محفظه کانوپی می‌گویند. در این نوع موتور برق، از مواد کامپوزیت در درون محفظه استفاده می‌شود. مواد مختلف، فرکانس‌های صوتی متفاوتی را جذب می‌کنند. ممکن است برخی مواد در جذب فرکانس‌های بالا عالی باشند اما فرکانس‌های پایین را جذب نکنند و بالعکس. به همین دلیل در مدرن‌ترین موتور برق‌ های سایلنت، از چند لایه مواد مختلف استفاده می‌شود.

معمولاً در کانوپی، لایه‌هایی متشکل از مواد سخت، نرم و متخلخل به کار گرفته می‌شود. مواد سخت انرژی صوتی را به محفظه برمی‌گردانند؛ مواد نرم و متخلخل انرژی صوتی را جذب نموده و آن را به گرما تبدیل می‌کنند. پنل های نازک مواد، از هم جدا هستند و میان آن‌ها لایه‌ای هوا قرار دارد.

کاربرد کانوپی چیست؟

این قطعه به عنوان یک اتاقک یا محفظه برای موتور برق تعریف می شود.

یکی از خصوصیات و ویژگی هایی که این قطعه دارد این است که دارای عایق بندی صوتی بسیار مناسبی است که می توان گفت این عایق بندی صدای ژنراتور را بسیار کم می‌کند و سر و صداهایی را که در حین کار تولید می‌شود کاهش می‌دهد.

به همین دلیل در ساختار موتور های سایلنت Silent این اتاق را با نام سایلنسر یا حتی صدا خفه کن نیز می شناسند در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی ها و خصوصیات کانوپی و همچنین ضرورت استفاده از آن برای یک موتور برق توضیحاتی ارائه کنیم.

عملکرد این محفظه به صورتی است که تمامی صدای آن را مهار می کند.

یکی دیگر از مزایای که کانوپی دارد این است که می تواند از دیزل ژنراتور در شرایط اقلیمی متفاوت حفاظت کند.

این محفظه می تواند به عنوان یک عایق در برابر هوای سرد و گرم عمل کند.

نحوه انتخاب صحیح موتور برق سایلنت

1) شما باید بدانید با این موتور برق چه تعداد دستگاه قرار است روشن شود.

2) شما باید نوع دستگاه‌هایی هم که نیاز به روشنایی دارند را نیز مشخص کنید.

3) شما باید میزان توان مصرفی خود را نیز شخص کنید و بدانید هر دستگاهی در زمان استفاده از موتور برق چقدر قرار است روشن بماند.

4) ضریب ایمنی را محاسبه کنید. شما برای جلوگیری از کاهش شدت جریان ۱۰ درصد به کل توان مصرفی اضافه نمایید.

5) نوع سوخت مصرفی در دسترس شما کدام است؟ آن را مشخص کنید. تا با در دسترس‌ترین نوع سوخت موتور برق خود را انتخاب کنید.

6) خدمات پس از فروش را جدی بگیرید. باید موتوربرقی را انتخاب نمایید که از خدمات و پشتیبانی پس از فروش خوبی برخوردار باشد.

7) اگر نیاز به برق زیادی دارید و احتیاج به موتور برق برای جوشکاری دارید، می‌توانید از موتور برق‌ بزرگ صنعتی و پر بازده استفاده کنید.

ویژگی های مهم و ضروری موتور برق اینورتر

موتور برق اینورتر در مقایسه با موتور برق معمولی، از ویژگی ها و مزایای مهمی برخوردار است که در ادامه این بحث به چند ویژگی این نوع موتور برق می پردازیم :

1) برخورداری از صدای کم در حین کار با موتور

همانطور که می دانید هر موتوری از صدای خیلی زیاد و غیر قابل تحمل برخوردار است ولی این نوع موتور برقی برخلاف همه موتورها در حین کار از صدای خیلی کمی بهره‌مند است. صدای کم این نوع موتور برق به سیستم کارکرد موتور بستگی دارد و هر خللی در این قسمت موتور ایجاد شود، صدای موتور برق اینورتر نیز بیش تر خواهد شد.

2) مصرف سوخت

در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین ویژگی موتور برق اینورتر، پایین بودن مصرف سوخت آن است. این نوع موتور برق به دلیل تنظیم درست تجهیزات استفاده شده در موتور، از مصرف سوخت خیلی کمی برخوردار بوده و این عامل در صرفه جویی کردن سوخت موتور کمک خواهد کرد.

3) جریان پایدار

سیستمی که در داخل موتور این نوع دستگاه طراحی شده است، باعث ایجاد یک جریان پایدار می شود و این قابلیت در خیلی از موتور برق ها وجود ندارد. در نظر داشته باشید که جریان پایدار در بسیاری از وسایل های الکتریکی از جمله کامپیوتر وجود دارد و این وسایل ها به یک جریان بدون نوسانات برق نیاز دارند.

4) ایجاد پنل USB

یکی از کاربردی ترین ویژگی در این نوع موتور برقی، داشتن پنل USB است. این ویژگی برای آسان شارژ کردن گوشی و موبایل های هوشمند بسیار کاربرد دارد.

5) تولید انرژی

همانطور که می دانید موتور برق اینورتر از صدای کم و مصرف سوخت کمی برخوردار است و دلیل اصلی این عامل تولید کردن انرژی در سیستم بوده و بر سرعت و عملکرد موتور تاثیر به سزایی دارد.

در نظر داشته باشید که این ویژگی به طول عمر موتور نیز اثر دارد و هر چقدر این نوع موتور انرژی کمی تولید کند، عمر این نوع دستگاه کم خواهد شد.

طرز کار با موتور برق اینورتر

همانطور که می دانید موتور برق اینورتر از توان بالا برخوردار است و این ویژگی در عملکرد آن تاثیر زیادی می گذارد. مناسب ترین روش برای کار کردن با این نوع موتور برق، از طریق دربار نامی است زیرا در این روش انرژی و توان به حده معمول می رسد و از آسیب رسیدن به موتور برق جلوگیری می کند. در نظر داشته باشید که این نوع موتور برق را با گشتاور مکانیکی نیز می توان روشن کرد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد