موتور پمپ آب

موتور پمپ آب
موتور پمپ آب چیست
انواع موتور پمپ آب
پمپ های کشاورزی
پمپ های فشار قوی

موتور پمپ آب چیست؟

دستگاه موتور پمپ دارای دو بخش موتور و پمپ می باشد. این دستگاه جهت پمپاژ نمودن اب کاربرد دارد، و برای راحتی بیشتر در حمل این دستگاه دو بخش موتور و پمپ به کمک یک شاسی به هم وصل شده اند. این موتور پمپ ها بر اساس نوع سوختی که مصرف می کنند به سه گروه موتور پمپ بنزینی، موتور پمپ دیزلی و موتور پمپ نفت بنزینی دسته بندی می گردند. این دستگاه به طور معمول در ارتفاع 6 متری از مخزن اب گذاشته می شود و این موتور پمپ قادر به پمپاژ اب تا بالا می باشد.از این موتور ها نمی توان چندین ساعت متوالی و بدون وقفه استفاده نمود چرا که این امر باعث کاهش بازدهی و عمر دستگاه می گردد. لذا بهتراست  در حد دو تا سه ساعت در هر دفعه از ان استفاده شود. موتور پمپ ها قطر و اندازه خروجی متفاوتی دارند که با توجه به ارتفاع مورد نیاز و میزان اب دهی در سایز هایی بین 1 تا 4 اینچی وجود دارند و بر حسب نیاز می توان ان ها را تغییر داد. در ادامه قصد داریم با معرفی بیشتر موتور پمپ ها ، راهنمای خرید آن ها را به شما ارائه کنیم. پس اگر قصد خرید موتور پمپ را دارید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

انواع موتور پمپ آب

با توجه به سوخت مصرفی, موتور پمپ ها به سه گروه دسته بندی می شوند: موتور پمپ بنزینی، موتور پمپ دیزلی، موتور پمپ نفت بنزینی. و از لحاظ محیط کاری نیز در سه دسته موتور پمپ آب تمیز، موتور پمپ آب کثیف، موتور پمپ با ناخالصی و موتور پمپ فشار بالا موجود هستند.

عملکرد پمپ

عملکرد این پمپ به کمک نیروی گریز از مرکز صورت می گیرد.ابتدا سیال به درون دهانه ورودی و یا بخش مرکزی رفته و با چرخش پره ها این سیال به بیرون هدایت می گردد. با توجه به بالا بودن شتاب سیال در لبه بیرونی پروانه، سیال حرکت سریع تری خواهد داشت. با پیش روی سیال بیشتری به درون پمپ، سیال در بدنه پمپ که پروانه را نیز در بر دارد حرکت سریع تری از خود نشان داده و بعد از ان سیال با شتاب بسیار بالایی از طریق دهانه خروجی به سمت بیرون فرستاده می شود.

 

پمپ های کشاورزی

در زمین های کشاورزی ایران، بیشتر از سیستم ابیاری تحت فشار استفاده می گردد. برای این نوع آبیاری به ابی با فشار قوی نیاز است که برای این کار می توان به سراغ پمپ های اب رفت. نیاز است که در ابیاری هایی تحت فشار نظیر ابیاری بارانی و ابیاری قطره ای، فشار اب از میزان فشار محیط  (یک اتمسفر) بیشتر باشد، از این رو برخی از افراد برای این کار از مخازن مرتفع بهره می گیرند که باز هم برای پرنمودن این مخازن نیز نیاز به پمپ اب احساس می شود. برخی از افراد نیز از استخر کمک گرفته که باز هم برای تخلیه استخر به کف کش احتیاج است. ابیاری به کمک چاه نیز پمپ های شناور را می طلبد. لذا از هر روشی که استفاده شود باز هم ضروت وجود یک پمپ کاملا مشهود است. برای ابیاری قطره ای وجود فیلتراسیون موضوع مهمی است چرا که اب به کمک فیلتراسیون تصفیه شده، فیلتراسیون نیز برای یک عملکرد مطلوب به اب با فشار بالا نیاز دارد به همین دلیل برای این کار از پمپ های سه اسب یا بالاتر بهره گرفته می شود. در مزرعه ها و زمین های کشاورزی بزرگ از پمپ های سه فاز استفاده می شود اما برای باغ های کوچک پمپ های تک فاز نیز کفایت می کند. باغ های ویلا هایی که مجهز به اب اشامیدنی شهری هستند برای ابیاری به پمپ نیاز ندارند. باید با توجه به دبی اب مصرفی زمین کشاورزی پمپ مناسب ان را تهیه نمود. و اگر دبی پمپی از دبی مصرفی زمین کشاورزی بیشتر باشد، پمپ صدمه خواهد دید. اندازه گیری دبی زمین کشاورزی کار بسیار راحتی است. برای این کار تنها کافی است تعداد اب پاش ها را ضرب در میزان مصرف هر اب پاش نماییم . به عنوان مثال اگر زمین کشاورزی ما دارای هزار اب پاش 4 لیتری در ساعت باشد اب مصرفی ما 4000 لیتر در ساعت است، لذا باید پمپی 4000 لیتر در ساعتی انتخاب نمود. اما بر روی جعبه پمپ، پارامتر ها بر حسب لیتر بر دقیقه محاسبه شده اند مثلا پمپی که ده لیتر در دقیقه ای است در ساعت قادر به پمپاژ 6000 لیتر اب است.

لازم به ذکر است که مسائلی نظیر ارتفاع، شیب و اتصالات لوله ها نیز در این میزان اب پمپاژ شده دخالت داشته و باید هر کدام از ان ها به درستی رعایت شوند تا دستگاه بتواند مطابق با میزان درج شده بر روی جعبه خود در هر ساعت همان میزان اب پمپاژ نماید.

موتور پمپ های بنزینی و گازوئیلی

بیشتر زمین های کشاورزی از وجود برق بی بهره هستند و نمی توان برای رساندن اب از رودخانه به مزرعه از پمپ برقی استفاده نمود. هر چند که می توان به کمک ژنراتور برق تولید نمود اما راه حال ساده تر استفاده از موتور پمپ های بنزینی یا گازوئیلی است. برای ابیاری های متوسط و با قطر 2 اینچ، می توان از موتور پمپ های بنزینی استفاده نمود. اما از ان جایی که بنزین هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت و اب زیادی در مزارع استفاده می شود می توان برای پمپاژ های روزانه بیش از چند ساعت و با قطر 3 اینچ از موتور پمپ های گازوئیلی استفاده نمود چرا که گازوئیل قیمت مناسب تری دارد.

امروزه بیشتر موتور پمپ ها چینی بوده و اگر فروشنده ای ادعا کند که جنس اصل ژاپنی دارد باید خوب ان محصول وارسی گردد چرا که این روز ها موتور پمپ هایی چون هوندا که ساخت ژاپن هستند به سختی پیدا می شوند و به اسانی نباید به حرف فروشندگان اعتماد کرد. بهتر است برای مصارف بالا از موتور پمپ های اروپایی استفاده شود اما اگر استفاده کمی از این دستگاه دارید می توانید به موتور پمپ های طرح هوندا یا طرح روبین که ساخت کشور چین هستند نیز اکتفا نمایید.

بر روی اکثر جعبه های پمپ پارامتر های فنی ان ذکر شده اند

پمپ های فشار قوی

در محیط هایی چون گاوداری ها و مرغداری های بزرگ  و یا گلخانه ها به تولید فشاری برابر با 100 تا 200 اتمسفر نیاز است. تولید این میزان فشار از عهده پمپ های معمولی خارج است. مثلا فشار اب مورد نیاز در کارواش ها را نمی توان از یک پمپ سانتریفیوژ انتظار داشت. برای چنین کار هایی از پمپ های پیستونی استفاده می شود. این پمپ ها هر چند که دبی بالایی نداشته اما با این حال از مکش و وکیوم بالایی برخوردار بوده و قادر به تولید فشار بالایی هستند.  این پمپ ها را می توان هم به موتور های بنزینی و هم به الکتروموتور های برقی متصل نمود.

این پمپ ها به کمک رفت و برگشت پیستون به درون سیلندر فشاری بالاتر از 1000 اتمسفر را نیز تولید می کنند. دبی این پمپ ها را می توان تا 200 لیتر در دقیقه نیز بالا برد. برای پمپاژ مایعات مختلف در سطح بالا می توان از این پمپ ها استفاده نمود. برای مثال در اب شیرین کن ها که دستگاه به اب با فشاری بالا نیاز دارد از این پمپ ها بهره گرفته می شود. برای تست خطوط لوله و نیز شست و شوی مخازن با مواد اسیدی و سم پاشی درختان نیز این پمپ ها کاربرد دارند. برای بالا بردن فشار در خطوط انتقال، بوتر پمپ ها نیز مفید واقع می گردند. برای انتقال مایعات شیمیایی و یا اسیدی با شدت و دمای زیاد در صنایع نیز می توان این پمپ ها را به کار برد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد