دانستنیها در مورد موتور برق

دانستنیها در مورد موتور برق
موتوربرق چیست؟
موتور برق بنزینی
موتوربرق دیزلی
برندهای معتبر تولیدکننده موتوربرق
سؤالات مهم در هنگام خرید موتوربرق

موتوربرق چیست؟

به زبان ساده موتوربرق یا مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی حاصل از سوخت‌های فسیلی را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند.

همان‌طور که از تعریف پیداست موتورهای برق، الکتریسته تولید می‌کنند و برای مکان‌های که به روشنایی مداوم احتیاج دارند یا کلاً برق ندارند، وجود یک موتور برق یک نیاز اساسی و مهم است . شما هم باید بدانید که موتورهای برق انواع مختلف دارند و با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیاردارید می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید.

موتور برق بنزینی

یکی از پرکاربردترین انواع موتور برق، موتور برق بنزینی است. سوخت مورد استفاده در موتور برق بنزینی همواره در دسترس تر از سوخت های دیگر بوده و به دلیل پرتابل بودن آن باعث محبوبیت این موتور برق شده است.

همان‌طور که از تعریف پیداست موتورهای برق ، الکتریسته تولید می‌کنند و برای مکان‌های که به روشنایی مداوم احتیاج دارند یا کلاً برق ندارند، وجود یک موتور برق یک نیاز اساسی و مهم است ؛ اما شما هم باید بدانید که موتورهای برق انواع مختلف دارند و با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیاردارید می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید.

نحوه انتخاب موتور برق بنزینی؟

اولین فاکتور انتخاب موتور برق بنزینی نیاز و انتظارات شما از موتور برق است. اینکه در وهله اول انتخاب کنید چه موتور برقی با چه توانی مورد نیاز شما می باشد حائز اهمیت است.

برای مثال موتور برق مورد نیاز برای یک جوشکار باید توان روشن کردن دستگاه جوش را داشته باشد و علاوه بر آن پرتابل بودن، پر قدرت و سبک و کم حجم نیز باشد.

موتور برق های بنزینی به دلیل سوخت در دسترس و پرتابل بودن برای هیئت های مذهبی و مساجد و استفاده در محل هایی که دسترسی به بنزین آسان می باشد نیز مناسب است.

موتور برق بنزینی تک فاز و سه فاز

موتور برق بنزینی تک فاز : به صورت کلی و عامه به خروجی برقی که در پریز خانه ها وجود دارد برق تک فاز می گویند. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از ان ارائه بدهیم به جریانی از برق متناوب می گوییم که جریان الکتریسیته را به صورت تناوبی و با یک فرکانس خاص که در ایران آن فرکانس 50 هرتز می باشد تولید می کند.

موتور برق بنزینی 5 کیلووات مناسب ترین موتور برق ها برای مصرف خانگی با امپراژ 25a می باشند که خروجی آمپر های برق تک فاز خانه ها هم 25 آمپر می باشد.
در هنگام انتخاب موتور برق، حتما تمامی دستگاه های مصرف کننده را با کارشناس مربوطه در میان بگذارید. زیرا ممکن است در یک خانه در زمان اضطراری نیاز به موتور برق بنزینی کوچک باشد تا موتور برق های 5 کیلووات برای مصرف های کم.

موتور برق بنزینی سه فاز : با تعریف دقیقی از موتور برق بنزینی تک فاز، در برق سه فاز با سه عدد فاز که توسط سه عدد کنداکتور متفاوت است رو به رو هستیم. که اگر تخصصی بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم نسبت هر کدام از فاز ها به یک دیگر 120 درجه اختلاف فاز دارند.

موتور برق دیزل چیست؟

یکی از موتور برق های پرتابل و پر کاربرد موتور برق دیزلی یا همان گازوئیلی است که سوخت مورد استفاده آن گازوئیل بوده تا بتواند عمل تولید برق را به خوبی انجام دهد. در واقع نوع عملکرد موتور برق های گازوئیلی، ماننددیزل ژنراتورها، در سایز و ابعاد کوچک تر می باشد.

به موتور برق گازوئیلی، موتور برق دیزل هم گفته می شود، که نوع سوخت و ساختار درونی موتورشان، آن ها را نسبت به سایر موتور برق ها متمایز می کند.

روش اولآن ها محفظه هایی فلزی که عایق صدا بوده را طراحی کرده، که تا حدودی باعث کاهش صدای موتور برق دیزلی شده است. این محفظه که، کانوپی نام دارد اگرچه باعث سنگین تر شدن وزن موتور برق می شود اما صدای ناهنجار آن را تا حد قابل قبولی کاهش خواهد داد.

روش دوم: برای به حداقل رساندن صدای متور برق دیزل استفاده آن در فاصله مناسب بیشتر از 7 متر یا قرار دادن آن در اتاقک مخصوص برای کاهش صدای آن است.

این نکته را در نظر داشته باشید در زمان ساخت اتاقک، برای جلوگیری از خفگی و داغ شدن موتور برق، راه جریان هوا برای تنفس موتور برق قرار دهید. 

دو عامل مهم که موتور برق های بنزینی و گازوئیلی را از نظر پاشش سوخت و نوع احتراق از هم متمایز می کند وجود دو تفاوت زیر است:

 سیستم جرقه زنی

اصلی ترین تفاوت در موتورهای دیزلی با بنزینی حذف شمع از سیستم احتراق است و شمعی برای جرقه زنی وجود ندارد و از خاصیت خود انفجاری گازوئیل برای فرایند احتراق استفاده شده است.

پمپ انژکتور

سیستم سوخت رسانی موتور که وظیفه پودر کردن سوخت و گاز بندی محفظه احتراق را بر عهده دارد و به عبارتی قطعه ای که وظیفه جریان و تنظیم میزان سوخت و فشار لازم جهت پاشش سوخت را بر عهده دارد.

 
  1. کاربرد موتور برق گازوئیلی

    نواع موتور برق های دیزل بسته به مدل و برند و توان خروجی موتور برق و چند فاز بودن آن مورد کاربری مختلفی قرار می گیرند.

    استفاده از موتور برق دیزل در پروژه های کارگاهی صنعتی برای تامین کردن برق مورد نیاز، دیتا سنتر ها، سیستم ها و سرور های ارتباطی که قلب صنعت مدرن می باشند و در صورت نبود باعث متوقف شدن یک کسب و کار می شود و دیگر موارد مشابه که نیازمند برق اضطراری هستند به هنگام قطع جریان برق منجر به استفاده از موتور برق خواهن

برندهای معتبر تولیدکننده موتوربرق

 در صورت تمایل به خرید موتوربرق، برندهای زیر معتبرترین و باکیفیت‌ترین برندهایی هستند که در زمینه تولید موتورهای  برق در بازارهای جهانی فعالیت می‌کنند.

 المکس ELEMAX

 هندا HONDA

 لانسین LONCIN

 کاما KAMA

 راتو RATO

جیانگ دانگ JIANG DONG

لوتیان  lutian

 گرین پاور GREEN POWER

سؤالات مهم در هنگام خرید موتوربرق:

 قبل از خرید هر نوع موتوربرق باید به چند سؤال مهم پاسخ داده باشید تا خرید دقیق و به‌صرفه‌ای را تجربه کنید.

- موتوربرق برای مصرف دائمی است یا موقت؟

- کاربردی که از موتوربرق انتظار دارید به چه صورت است آیا برای کارخانه می‌خواهید یا ویلا؟ هر کدام از این موارد نیازمند دستگاه و کارایی متفاوت است.

- آیا موتوربرق جریان یکسان تولید می‌کند یا خیر؟ مهم است ژنراتوری را خریداری کنید که دارای قابلیت تثبیت کننده جریان برق باشد. مثلاً اینورتر یا AVR

- نوع استارتات موتوربرق به صورت دستی است یا الکترونیکی ؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد