پمپ کف کش چیست؟

پمپ کف کش چیست؟
پمپ کف کش یا لجن کش چیست؟
انواع پمپ کف کش
اجزاء تشکیل دهنده پمپ کف کش:
آشنایی با انوع پروانه در پمپ کف کش
کاربردهای پمپ کف کش
پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی) چگونه کار می کند؟
برای عملکرد بهتر پمپ کف کش چه کنیم؟
نکات استفاده از پمپ کف کش

پمپ کف کش چیست؟

یکی از انواع پمپ آب گریز از مرکز که به طور کامل زیر آب غرق می شوند، پمپ های کفکش هستند .

نحوه کارکرد پمپ کف کش به این گونه است که یک الکتروموتور باعث به حرکت درآمدن پمپ می شود و با این حرکت پمپ، انرژی جنبشی سیال یا همان مایعی که قرار است توسط پمپ پمپاژ شود افزایش پیدا می کند و باعث انتقال سیال به بیرون می شود.

در نوع از پمپ آب ، میزان فشار پمپاژ کردن مایع خروجی را میزان دور موتور پمپ کف کش تعیین می کند .

بهتر است از پمپ کف کش برای پمپاژ کردن آب های تمیز و بدون ذرات معلق استفاده کنید.

اساس کار پمپ کف کش (EPS) لجن کشی هست، به اینصورت که پمپ کف کش با خارج کردن آب های آلوده و صاف که املاحی مثل گل و لای، لجن های ته نشین شده، شن های ریز و پسمانده های کوچک دارن کار کف کشی رو انجام میده.

اگه بخوایم از نظر کارکرد به پمپ لجن کش نگاه کنیم، پمپ لجن کش دارای 2 نوع آب از ر و آب از بغل هست. اگر هم بخوایم از لحاظ ظاهری تقسیم بندی کنیم، پمپ کف کش دارای 2 دسته پروانه نیمه باز و پروانه بسته هست.

انواع پمپ کف کش:

پمپ کف کش را می توان با توجه به نوع کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم نمود.

کفکش تک فاز و کفکش سه فاز که کف کش های تکفاز خود به دو زیر دسته فلوتردار و ساده تقسیم می شوند.

همچنین پمپ کف کش را از نظر جنس بدنه می توان در سه دسته بدنه کفکش پلاستیکی ، آلومینیومی و چدن نیز دسته بندی کرد.

همانطور که گفته شد این نوع پمپ ها در دو حالت تک فاز و سه فاز تولید می شوند که کف کش تک فاز؛ دهانه خروجی با اندازه های ۱ و ۱/۱.۴ و ۲ و ۳ اینچ و کف کش های سه فاز؛ دهانه خروجی برابر با  ۲ و ۳ و ۴ و ۶ اینچ دارند.

اجزاء تشکیل دهنده پمپ کف کش:

پمپ های کف کش از اجزاء مختفی از قبیل: پروانه، الکتروموتور ، محور، حلزون، درزگیر مکانیکی، کابل و متعلقات دیگر تولید شده اند.

کفکش ها براساس نوع کاربرد در انواع آلومینیومی، استنلس استیل، چدنی، مواد پلیمری  و ... نیز ساخته می شوند.

با توجه به اینکه مقدار پمپاژ این محصولات نیز به سرعت چرخش پروانه های آن بستگی دارد، پروانه ها نیز باید از مواد با کیفیت ساخته شوند ولی بطور معمول جنس آن ها از استیل، چدن، برنج، تکنوپلیمر و نوریل (پلاستیک فشرده) هستند.

آشنایی با انوع پروانه در پمپ کف کش:

همچنین 2 نوع پروانه در این محصولات استفاده می شود، پروانه های کاملا بسته و پروانه های نیمه باز، که از پروانه های بسته برای آب های صاف و تمیز استفاده می شود که فشار بالایی وارد می کند. از پروانه های نیمه باز نیز برای انتقال آب هایی که آلوده هستند استفاده می شود.

کاربردهای پمپ کف کش:

برای مثال از پمپ کفکش با بدنه استیل در مناطقی که آب آن شور است و یا دارای خاصیت اسیدی است استفاده می شود.

همچنین در مناطقی که آب آشامیدنی قابل شرب دارند، پمپ های کف کشی که بدنه آن ها از جنس چدن و آلومینیوم است مورد استفاده قرار می گیرند.

از پمپ های کف کش در آبیاری مزارع کشاورزی، مصارف مسکونی، انتقال آب چاه ها، انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی و دارویی، انتقال آب مخازن و استخرها، تخلیه پساب‌های فاضلاب (با غلظت کم)، حوضچه ها و گودال ها، در فواره‌ها و تخلیه پساب‌های ناشی از باران هم استفاده می شود.

پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی) چگونه کار می کند؟ و دلیل استفاده از فلوتر در پمپ های کف کش چیست؟

الکتروموتوری که در پمپ های کف کش به کار رفته است از مهم ترین اجزاء پمپ های کف کش است و اگر بسوزد به زبان ساده تر پمپ شما از کار می افتد، و یکی از دلایلی که می تواند باعث سوختن الکتروموتور پمپ کف کش شود بدون آب (خشک) کار کردن آن است به همین دلیل فلوتر ها یا همان کنترل کننده های سطح بر روی پمپ نصب می شوند تا سطح سیال را در پمپ کف کش کنترل کنند و از کارکرد بدون آب پمپ کف کش جلوگیری کنند.

کارکرد پمپ های کف کش فلوتر دار به این گونه است که با پایین آمدن سطح آب، فلوتر فرمان قطع جریان برق را می دهد، و پمپ را از کار می اندازد.

همچنین هنگامی که سطح جریان آب بالا بیاید جریان برق پمپ به دستور فلوتر وصل شده و پمپ کف کش دوباره شروع به کار می کند.

برخی از پمپ های کف کش فاقد فلوتر یا همان اتومات هستند، و در صورتی که شما یک کف کش بدون فلوتر داشته باشید هر زمان که بخواهید می توانید بر روی آن فلوتر نصب کنید زیرا این قطعه بر روی پمپ قابل نصب است. (توسط تعمیرکار ماهر)

برای عملکرد بهتر پمپ کف کش چه کنیم؟

برای این که پمپ کف کش شما عملکرد بهتری داشته باشد بهتر است که پمپ از کف چاه فاصله داشته باشد و با قرار دادن یک سبد پلاستیکی در زیر آن از ورود ذرات ته نشین شده در کف چاه به داخل کف کش جلوگیری کنید. پمپ کفکش دارای منحنی عملکرد صحیح می باشد که به آن CURVE می گویند.

برای مثال، کفکش حداکثر 24 متر ارتفاع می تواند در ارتفاع 12 تا 20 متر بهترین عملکرد را داشته باشد.

چنانچه از پمپ در خارج از این محدوده ارتفاعی مورد استفاده قرار گیرد موتور پمپ دچار آسیب می شود. عمق غوطه وری در کفکش ها متفاوت بوده و کارخانه سازنده، آن را مشخص می نماید.

نکات استفاده از پمپ کف کش

1) قبل از اینکه کار کف کشی رو انجام بدین، جایی که مشخص کردین رو از آب پر کنین و پمپ رو داخل اون بذارین.

2) حواستون باشه که برای پمپ کردن لجن ها ولتاژ برقتون کافی باشه چون در غیر اینصورت باعث کم کاری پمپ و یا نیم سوز شدن اون میشه.

3) از پمپ های تک مرحله ای فقط برای چاه هایی تا قطر 12 اینچ استفاده کنین.

4) جالبه بدونین موتور پمپ توسط آب هایی که پمپ میشن، خنک میشه.

5) بهتره قبل از انتخاب موتور به دبی (واحد سیالات در مکانیک) و نمودار ارتفاع یا هد پمپ توجه کنین.

پمپ کف کش چه انواعی دارد؟

در یک دسته‌بندی پمپ‌های گریز از مرکز، پمپ‌های روتور حلزونی، پمپ‌های بالابر هوا، پمپ‌های جت چاه عمیق، پمپ‌های رم هیدرولیک شناور مانند پمپ ضربه‌ای جز انواع پمپ های کف کش هستند. همچنین انواع الکتروپمپ کف کش شامل پمپ کفکش فلوتر دار (قطع کن برقی)،کفکش تک فاز،کفکش سه فاز، خازن داخل، خازن بیرون، کف کش آب از بغل، کف کش آب از رو، آب خنک (موتور به وسیله آب خنک می شود) و روغن خنک (موتور به وسیله روغن خنک می شود) نیز هستند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد